karollaonasiaa.fi_markkinointipäällikkö

Yksi markkinointipäällikkö meillekin, kiitos!

Yrityksillä on haussa nyt markkinointipäällikkö, jonka pitää taitaa strategia, graafinen suunnittelu, koodaus ja tulevaisuuden ennustaminen. Onko tällaisiä superihmisiä olemassa? Onko trendi pitkäikäinen?

Rekrytointiportaaleista, kuten Monsterista ja Oikotieltä, löytyy yllättävän paljon taloustilanteeseen nähden työpaikkailmoituksia, joissa etsitään markkinointipäällikköä. Mielestäni on hienoa, että monet yritykset, joissa mainostoimistot ovat aikaisemmin huolehtineet ns. markkinointipäällikön hommista, ovat päättäneet rekrytoida yrityksen sisälle markkinointipäällikön. Tällä kehityksellä saamme toivottavasti aikaan sen, että markkinointia rakennetaan entistä enemmän bisneksen ja myynnin rinnalla, eikä yksittäisten lopputuotteiden (kuten esitteet tai mainokset) pohjalta. Samalla toivon, että markkinoinnista tulee entistä tärkeämpi osa yrityksen toimintoja, ja yhä useampi markkinointipäällikkö pääsee mukaan yrityksen strategiseen työskentelyyn.

Pelkään kuitenkin, että iloni on ennenaikaista. Samalla on noussut trendiksi toinen ilmiö, joissa markkinoinnin strategisen johtamisen sijaan markkinointipäälliköiltä vaaditaan laaja kenttä tuotannollista osaamista aina pörssiyhtiön tiedottamisesta, graafisen suunnitteluun ja copywritingiin (kaikki osaamisalueet siis samassa ihmisessä). Hyvä olisi, jos osaisi myös koodata uudet nettisivutkin firmalle. Nämä yritykset etsivät hybridi-ihmisiä, jotka korvaavat työllään kaikki ulkoa ostettavat mainostoimistopalvelut. Markkinointipäällikön valintaa ei ohjaa se, mitä yritys todella tarvitsee, vaan se kuinka paljon on mahdollista säästää mainostoimiston kalliista tuntihinnasta.

Se, että asiantuntija omaa kokonaisnäkemyksen omasta toimintakentästä on erittäin tärkeää. Uskallan kuitenkin väittää, että harva pystyy omaksumaan nykypäivän tietovirrassa kaikesta täydellisesti kaiken tai ainakaan työnteho tai jälki ei ole yhtä hyvää kuin, mitä se voisi olla asiaan vihkiytyneen asiantuntijan avulla. Osaaminen on aina johonkin suuntaan painottunutta johtuen meidän rajallisista resursseista tiedonkäsittelyn, intressien sekä ajan suhteen. Harvoin on olemassa ihmisiä, jotka ovat tehneet usean vuoden pörssiyhtiön tiedottamista ja lisäksi osaavat graafista suunnittelua sitä tasoa enemmän, etteivät yrityksen esitteet näytä koirakerhon harrastuslehdeltä. Lisäksi täytyy muistaa, että esitteiden näpertämisen sijaan markkinointipäällikön tärkeimpiä tehtäviä on liiketoiminnan tavoitteiden tukeminen esimerkiksi asiakasviestinnän ja myynnin kehittämisen saralla.

Jos ennakkoluuloistani huolimatta tällainen hybridi-ihminen löytyy markkinointipäällikön paikalle, se on todella hienoa. Mielestäni silti jokin puuttuu. Tehdessäni työtä yritysten kanssa usein suurin apu, jota olen antanut yrityksille on näkemys heidän omasta alastaan ulkoa käsin katsottuna. Oma takapiha on liian lähellä, jotta nähtäisiin metsää puilta. Ulkopuolista ihmistä tarvitaan välillä näyttämään se metsä – ja kertomaan myös siitä, miten muilla aloilla hoidetaan sitä metsää. Mainostoimisto pitäisi olla markkinointipäällikön työväline. Niiden ei pitäisi mielestäni olla toisiaan vastaan kilpailevia. Myös mainostoimistojen pitäisi tämä muistaa.

Trendinä olevaa yritysten toimintaa sotii vastaan myös se, että olemme viime aikoina astuneet vielä isomman askeleen palkkayhteiskunnasta freelancer-yhteiskuntaan. Tulevaisuuden freelancer-yhteiskunnassa paras tapa menestyä on palkata freelancer-pohjalta ihmisiltä parhaimmat ideat ja tuloksellisimmat ajatukset omaan yritykseen sitoutumatta ihmisiin liikaa. Yksi ihminen pystyy ajattelemaan vain yksillä aivoilla, yhtä asiaa kerrallaan. Miksi siis palkata tätä ihmistä istumaan kahdeksasta neljään toimistollesi, kun voit kilpailuttaa parhaita asiantuntijoita toisiaan vastaan?

Karoliina Lehtonen on yrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija. Hänen intohimonsa on auttaa yrityksiä kehittämään heidän kilpailukykyään kansainvälisillä markkinoilla. Hänellä ei ole karvahattua tai silmälaseja, vaikka niin moni luuleekin.