karoliina_lehtonen_karollaonasiaa.fi

Onko markkinointisuunnitelmasta ainoastaan takapuolen pyyhkimiseen?

Miksi laatia markkinointisuunnitelmia aikana, jolloin tulevaisuutta on vaikea ennustaa, kaavamaisuus on iso peikko ja liiketoimintasuunnitelmakin ollaan valmiita heittämään roskakoriin? 

Kun aloitin opiskelemaan markkinointia yliopistossa noin 10 vuotta sitten, meille opetettiin, että markkinointisuunnitelman suurin hyöty oli käytännön toiminnan ohjaamisessa. Tiedettiin, mitä tehdään missäkin kuussa, eikä alettu sekoittamaan pakkaa haalimalla suunnitelmaan toimintaa väärään suuntaan vieviä elementtejä. Käytännössä siis markkinointisuunnitelman rooli oli toimia toimenpiteiden muistilistana, jota toteutettiin hyvin kuuliaisesti vuoden loppuun asti, kun kerran oltiin viisasten kivi keksitty.

Elimme aikaa, jolloin yritykset edellyttivät markkinointisuunnitelmalta ennen kaikkea sitä, että se kertoisi, miten saisimme tuhlattua mahdollisimman useaan kanavaan vuodelle varattu markkinointibudjetti. Suunnittelun ohjenuorana oli markkinapeitto ja mahdollisimman suuri määrä luovia ratkaisuja, jotka saatiin budjettiin ängettyä.

Tämänkaltaisilla markkinointisuunnitelmilla ei enää ole mahdollista pärjätä kenenkään, vaan mielestäni jokaisen yrityksen tulisi laatia markkinointisuunnitelman sijaan markkinoinnintulossuunnitelma. Kun perinteisessä markkinointisuunnitelmassa listataan toimenpiteet ja niihin menevät kustannukset, markkinoinnintulossuunnitelmassa vuorostaan listataan kuukausittaiset tulostavoitteet ja mikä osuus, milläkin toiminnalla on sen syntymisestä. Samaan tulostavoitteeseen pitäisi mielestäni laskea mukaan myös yrityksen myyntiorganisaation tavoitteet.

Markkinoinnintulossuunnitelmaa tulee tarkastaa säännöllisin välein puhtaasti tulosten sekä toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten pohjalta. Mikään ei saa mennä ”yleisen tunnettuuden” kasvattamisen kategoriaan. Kaikki markkinoinnin toimenpiteet on mitattavissa, kun oikein haluaa. Toisin kuin usein ajatellaan, jopa sisäisen markkinoinnin toimenpiteet ovat mitattavissa. Mittarit voivat liittyä esimerkiksi tuottavuutta, poissaolojen vähentymistä, työprosessin sujumista arvottaviin asioihin.

Kun itse mahdollisesti teet yrityksellesi markkinointisuunnitelmaa tai pyydät mainostoimistokumppanisiasi näin tekemään, vaadi sitä, että suunnittelu lähtee tuloksista, ei toimenpiteistä liikkeille. Jokainen ratkaisu tulee olla perusteltavissa ja tulokset laskettavissa. Itse lasken odotetut tulokset prosenttilaskuna maltillisiksi, sillä niitä on miellyttävämpää korjata ylöspäin kuin alaspäin tulosten arviointivaiheessa.

Suunnitelmallista vuotta 2014!

P.S. Jos sinulle ei ole tuttu ingressissä mainitsemani kirja ”Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin”, voit tutustua siihen täältä.

Karoliina Lehtonen on yrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija. Hänen intohimonsa on auttaa yrityksiä kehittämään heidän kilpailukykyään kansainvälisillä markkinoilla. Hänellä ei ole karvahattua tai silmälaseja, vaikka niin moni luuleekin.