karollaonasiaa.fi -Wolf of Wall Street

Myynnin oppitunti Wolf of Wall Streetin parissa

Ylettömän sikailun ja kännäilyn sekä 80-luvun juppeilun välissä voi Wolf of Wall Street-elokuvasta bongata opetuksia siitä, miten rakennetaan toimiva ja menestyvä myyntiorganisaatio.

Martin Scorsesen ohjaama elokuva kertoo entisen pörssimeklarin ja miljonäärin, nykyisen myynnin valmentajan Jordan Belfortin tarinan. Vaikka kaikkea elokuvassa olevaa ei kannata ”kokeilla kotona”, löytää elokuvasta heti Belfortin kyvyt myynnin johtamisessa. Huolimatta uusista myynnin teeseistä ja opuksista jotkut myynnin periaatteet kestävät aikaa. Alla löydät elokuvasta poimittuja myyntiorganisaation lainalaisuuksia, jotka edelleen pätevät niin 80-luvulla kuin myös reilu 30 vuotta myöhemmin.

1) Palkkaa ihmisiä, joilla on kunnianhimoa ja asennetta myydä

Belfortin työntekijät eivät olleet huippuunsa koulutettuja valmiita meklareita. Tärkeää oli, että myyjän piti osata myydä. Teknisellä osaamisella tai nippelitiedolla ei ole väliä, kunhan myyjäsi osaa myydä ja on kiinnostunut myynnistä. Myynnin tekniikkaa voi opetella, mutta myyntiin sopivan asenteen opetteluun on pidempi tie. Jos sinulla on rahaa ja aikaa opettaa asennetta, tee se. Mikäli sinulla ei ole kumpaakaan, palkkaa ihmisiä, joilla on jo sopiva asenne – ja opeta heille tekniikka.

myyntitiimi_wolfofwallstreet_karollaonasiaa.fi

2) Motivoi ihmisiä, jotka työskentelevät saman päämäärän eteen

Kun olet löytänyt sopivat ihmiset, muista motivoida ja kannustaa heitä. Pelkkä selkään taputtelu ei riitä. Luo ilmapiiri, jossa myyjäsi haluavat yrittää parhaansa ja tuntevat, että heidän panosta arvostetaan. Rahallinen ansio on tärkeää, mutta ei yksin siirrä vuoria. Luo yritykseesi emotionaalinen side. Muista nauttia onnistumisista ja pitää hauskaa yhdessä. Älä mene kuitenkaan liiallisuuksiin ja ala heittelemään kääpiöitä huumepäissäisi tai tilaamaan toimistolle strippareita. Se on niin 80-lukua. Jos haluat olla ”in” 2010-luvulla, mene porukalla joogaretriitille tai tilaa superfood-smoothiebaari toimistolle.

karollaonasiaa.fi_wolfofwallstreet

3) Hanki itsellesi mantra, josta saat voimaa

Jokaisella menestyneellä bisnesmiehellä tulee olla voimaliike tai voimamantra. Tämän tietää varmaksi ainakin jokainen myynnin valmentaja USA:ssa. Ollessani Anthony Robbinsin bisnesseminaareissa omaksi voimaliikkeekseni muodostui tiukka oikea suora, jota tehostaa suustani suhahtava ääni. Tätä käytän aina, kun tarvitsen itselleni lisätsemppiä tai energian nostetta lähtiessäni vaativaan myyntitilanteeseen.

Wolf of Wall Streetissä pörssihaiden mantra on ”Hum for Money”, jonka aikana miehekkäästi rummutetaan rintaa.

4) Luo yhteenkuuluvuutta opettamalla mantrasi myös muille

Sotaan lähdettäessä nostatettiin yhteishenkeä sotahuudoilla ja sotalauluilla. Miksi ei myös myynnissä? Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä. Yhteenkuuluvuus ja saman asian puolesta taistelu ovat tärkeitä asioita. Yhteenkuuluvuuden tunnetta voit vahvistaa ”heimomerkkien” (esim. samanlaiset kravatit), innostavien puheiden sekä muiden rituaalien avulla.

5) Jos myyt tyhjää, varaudu siihen, että kuplasi puhkeaa jonain päivänä

80-luvulla ihmiset olivat vielä vietävissä, mutta nykyään he eivät sitä todellakaan ole. Oikea hintataso ja tuotteen taustat selvitetään helposti googlaamalla. Mikäli ne eivät ole kunnossa, oikeutta ei enää jaa poliisi, vaan ihmiset sosiaalisessa mediassa – Ja näissä tapauksissa jälki on usein paljon rumempaa kuin virkavallan kanssa toimiessa (vrt. Midhill  tai Pirkka guacamole-case )

myynti_wolfofwallstreet_karollaonasiaa.fi

6) Myy tarvetta, älä tuotetta

Vaikka kaikki edelliset asiat olisivat olleet kunnossa, ei Belfortin yritys, Stratton Oakmont, olisi noussut kukoistukseen ilman Jordan Belfortin kykyä ”luoda pakko” eli ihmisille halu ja pakko ostaa heti myyjän myymä tuote. Elokuvassa toistetaan tarinaa kynästä, jonka Belfort pyytää myymään itselleen. Haasteen saaneet ihmiset alkavat toistuvasti kuvailemaan kynän ominaisuuksia tai käyttötapoja. Myynnin ytimen kiteyttää kuitenkin Belfortin huumediileriystävä, joka nappaa kynän Belfortilta ja pyytää tätä kirjoittamaan nimensä lautasliinaan, mikä ei tietenkään onnistu Belfortilta ilman kynää. Näin ollen Belfort joutuu pyytämään kynää ystävältään – tarve on syntynyt.

Karoliina Lehtonen on yrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija. Hänen intohimonsa on auttaa yrityksiä kehittämään heidän kilpailukykyään kansainvälisillä markkinoilla. Hänellä ei ole karvahattua tai silmälaseja, vaikka niin moni luuleekin.

5 kommenttia:

Kiitos Karille korjauksesta! Eli kyseessä siis Martin Scorsesen elokuva. Sormet juoksevat näköjään näppäimillä nopeammin kuin mitä aivot pysyvät perässä.

Hyvä kirjoitus, leffaa on suositeltu. Mut tää kauluspaita-juttu! Kuvassa vedetään smart-casualilla ja henkilöprofiilissa todetaan, että tiukkapipo ei kuulu varustukseen. What’s up with that? :D

Mä olenkin odottanut, että kuka kommentoi sitä. :D Ristiriidat herättävät keskustelua! Keskustelu lisää ajattelua. En myöskään käytä töissä karpomaista karvahattuja, enkä omista silmälaseja.