Mikko_Kuitunen_Vincit

Miten tehdä Vincitit? Viestintä B2B-yrityksessä

Jos et ole muka vielä kuullut Vincit Oy:stä, kuulet nyt. Räätälöityjä ohjelmiston kehityspalveluita tarjoava Vincit on noussut yritysmaailman kiistattomaksi rocktähdeksi parin viimeisen vuoden aikana.

Vincit Oy on saanut runsaasti positiivista julkisuutta mm. rekrytoinneillaan, lanseeraamillaan titteleillä sekä positiivisilla YT-neuvotteluillaan. Vincitiltä kysytään asiantuntijalausuntoja mediaan ja yrityksen edustajia pyydetään puhumaan tapahtumiin. Lisäksi yritys on rankattu virallisesti Suomen parhaimpiin työpaikkoihin ja palkintohyllyä koristaa mm. Vuoden Yritys (2013)-palkinto.

Miten tehdään Vincitit, on kysymys, jota moni yritys pohtii. Kannattaako B2B-yrityksen hyödyntää markkinoinnissaan viestintää? Sanoilleni ponnetta tuo Vincit Oy:n toimitusjohtaja, Mikko Kuitunen, joka jakaa meille henkilökohtaisen kokemuksensa viestinnästä.

Rooma ei rakennettu yhdessä päivässä

Viestinnässä systemaattinen kehitystyö ja kärsivällisyys ovat avainasemassa. Hyvällä suunnittelulla voidaan saada mielenkiintoisia ulostuloja mediaan, mutta aseman saavuttaminen vaatii työtä. Esimerkiksi Vincitin viestinnässä ensimmäiset kolme vuotta kuluivat perustan rakentamisessa ennen kuin saatiin ensimmäiset kunnon läpilyönnit mediaan. Mikko Kuitunen kertoo, että mediassa toimivia näkökulmia haettiin ja testattiin. Onnistumisista saatiin lisäkontakteja ja uutta virtaa. Mikon oma kokemus on, että median kanssa suhteen rakentaminen on vaikeampaa kuin keskimääräisesti minkään muun sidosryhmän kanssa tapahtuva suhteen rakentaminen.

Ole valmis tekemään perustyötä. Älä luovuta, vaikka välitöntä palkintoa ei olisi heti näkyvissä.

Ei mitään sanottavaa?

”No, mutta eihän meillä tapahdu mitään mielenkiintoista.” on usein vastaus, kun alan keskustelemaan viestinnästä yritysten kanssa, jotka eivät ole sitä aikaisemmin tehneet. Keskeinen asia viestinnässä ei kuitenkaan ole yrityksesi sisäiset tapahtumat, vaan teemat, jotka ovat ajankohtaisia ja mielenkiintoisia muiden mielestä. Ensimmäinen todellinen Vincitin läpimurto mediassa oli Vincitin positiivisista YT-neuvotteluista uutisoiminen. Tämä oli näkökulma, jolla yritykset eivät olleet aikaisemmin lähestyneet oman tuloksensa uutisointia. Mikko alleviivaakin, että viestintään pitää ehdottomasti löytää toimittajia kiinnostava ”pihvi”. Mieti, mitä sanottavaa sinulla on oman toimialasi rajojen yli. Esimerkiksi Vincitin pääsanoma ei ole ohjelmistokehityksessä, vaan tulevaisuuden johtamisessa. Se, että tehdyt toimenpiteet ja viesti ovat yrityksen näköisiä ja tuntuisia, on tärkeää. Vincitissä ensin kokeillaan, mitkä ideat toimivat sisäisesti, sitten vasta ne lanseerataan ulos.

Älä pyöri oman napasi ympärillä. Mieti ennakkoluulottomasti yli oman toimialarajojesi, mitä mielenkiintoista sanottavaa tai kerrottavaa sinulla voisi olla. 

Nyt jaetaan työvälineet

Kenen tätä pitäisi sitten tehdä meillä? Turvautuminen viestintätoimiston apuun on suositeltava asia, mikäli oma aika ei riitä tai et tiedä, miten tai mistä aloittaa. Vincitin tapauksessa ideoiden tuottamiseen on osallistunut vaihteleva kokoonpano, johon on kuulunut mm. Mikko toimitusjohtajan ominaisuudessa, myyntijohtaja ja tekninen johtaja. Tiedotteiden kirjoittamiseen ja jakeluun on käytetty ulkopuolista apua. Mikko painottaa taas ideoinnin ja visioinnin systemaattisuutta. Parhaimmat ideat ovat työskentelyn tulosta, ei kostean saunaillan. Mediaviestinnän lisäksi Mikon mielestä yksi tärkeä asia on olla aktiivinen seminaareissa ja paikoissa, joissa voi päästä puhumaan. Toimittajat istuvat usein seminaareissa ja ovat ahkeria twiittaamaan. Kontakteja heihin voi saada myös tätä kautta.

”Pihvi” viestintään löytyy systemaattisella ideoiden synnyttämisellä ja aktiivisella työllä. Avuksi voit ottaa myös viestinnän ammattilaisen.

Miten se rahapuoli?

No kannattaako viestintä B2B-yrityksessä? Onko positiivinen julkisuus vaikuttanut esimerkiksi Vincitin liikevaihtoon? Vincit Oy:n Mikko Kuitusen vastaus on, että kyllä viestintä kannattaa. Vincitin myyntitiimi on kilpailijoihin verrattuna pieni, mutta se myy näihin verrattuna 2–3 kertaisen määrän. Asiakkaiden suoria yhteydenottoja juttujen perusteella tulee noin 50 vuodessa, ja viestinnän ROI on Mikon mukaan todella loistava. Koska ohjelmistoalalla on kova kilpailu, yrityksiä on paljon ja ydinkilpailutekijöiden suhteen on vaikea erottautua, viestintä on ollut erittäin hyvä keino luoda erottuvuutta ja kilpailuetuja Vincitissä.

Vincit on esimerkki siitä, miten tavoitteellinen työskentely viestinnässä rakentaa yrityksen menestystä. Onnistunut viestintä voi toimia yrityksen erottavana kilpailutekijänä sekä vaikuttaa yrityksen myyntiin positiivisesti. Viestinnän tehokkuus ja vaikuttavuus on todistetusti parempi kuin esimerkiksi ostetun näkyvyyden. Vincit on mielenkiintoinen esimerkki onnistuneesta viestinnästä myös siinä mielessä, että Vincit näyttäytyy ulospäin tasa-arvoisena tiiminä, jossa jokainen voi tuoda esille oman asiantuntijuutensa. Liian usein yritys profiloituu julkisuudesssa pelkästään toimitusjohtajaansa, muun yrityksen jäädessä kasvottamaksi massaksi.

Miten muuten kävi Vincitin presidentinjuhlien kutsun kanssa? Voit lukea sen vaikkapa Kauppalehden jutusta tai Aamulehdestä.

Vincit Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen

Vincit Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen

Teksti: Karoliina Lehtonen Haastateltava: Mikko Kuitunen, Vincit Oy

Karoliina Lehtonen on yrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija. Hänen intohimonsa on auttaa yrityksiä kehittämään heidän kilpailukykyään kansainvälisillä markkinoilla. Hänellä ei ole karvahattua tai silmälaseja, vaikka niin moni luuleekin.