karollaonasiaa_nordicbusinessforum

Miten askel menestykseen otetaan? Nordic Business Forum 2014 – Forward

Vuoden 2014 Nordic Business Forumin teemana oli Forward – Eteenpäin. Puhujien aiheet käsittelivät hyvin moninaisesta kantilta sitä, miten luodaan menestyksen seuraava askel, sillä pelkästään olemalla hyvä ei enää riitä. Niin asiakkaat, kuin kuluttajat ja yleinen keskustelu rakastavat niitä, jotka ovat parhaita, menestyjiä. Miten siis Nordic Business Forumin puhujien mukaan menestys – se askel eteenpäin – luodaan?

Jim Collins aloitti aamupäivän kertomalla VIP-kuuntelijoille siitä, miten menestys ei ainakaan synny. Hän kertasi kuuntelijoille viisi tasoa, miksi menestyvät yritykset kaatuvat. Ongelmat alkavat hänen mukaansa ylimielisyydestä. Yrityksesi tähän mennessä saavuttama menestys ei oikeuta sinua mihinkään muuhun kuin pyrkimään tekemään asiat entistä paremmin.

”If you think that your are invincible, your on your way to ruin.” – Jim Collins

jimcollins_karollaonasiaa

 

Jim Collinsin esityksessä painottui hyvin paljon yrityksen menestyksen salaisuutena johtajan ominaisuudet (etenkin nöyryys, palveluasenne ja korkeamman merkityksen luomisen kyky). Hän painottaa myös kuria ja tarkoituksenmukaisuutta. Onnen merkitys menestymisessä on pieni. Jimin tutkimusten mukaan tärkeämpää on sillä, mitä ihminen tekee samallaan onnella. On lottovoitto syntyä Suomeen (mitä se todellakin on verrattuna moneen muuhun maahan), mutta lunastaako Suomessa arpalippunsa riitävän moni? Pohdintani konkretisoi, kun seminaarin iltajuhlissa PWC:n Most valuable –yrittäjätittelin saanut Evon Söderlund Tapahtumahotelli Huoneesta muistutti kiitospuheessaan cocktail-vieraita siitä, mistä kaikesta voimme olla kiitollisia Suomessa.

”Miksi ihmeessä te suomalaiset valitatte säästä, kun kerran asutte paratiisissa? Omassa kotimaassani, Malesiassa, on kyllä paratiisin hiekkarannat, mutta siellä ei olisi mahdollista palkita nuorta, naispuolista startup-yrittäjää. ” – Evon Söderlund, Huone

Jim Collinsin melkein spirituaalisen lopun jälkeen Matti Alahuhdan näkemys menestyksestä tuntui hyvin maltilliselta. Suomalais-insinööris-ugrilaiseen tapaan kalvosulkeisilla muistutettiin, että menestys saavutetaan ihmisiä johtamalla. Tärkeää on, että yrityksessä olevat ihmiset ymmärtävät oman merkityksensä kasvun rakentamisessa.

Täytyy sanoa suoraan, että allekirjoitan Alahuhdan teesit, mutta samaan hengenvetoon joudun toteamaan, että innostuneisuuden nostattaminen ei ole perinteisesti ollut tietyn suomalaisen johtajaikäpolven vahvuus. Tulevaisuus näytti kuitenkin valoisammalta, kun lavalle astui neljä alle 30-vuotiasta johtajaa. He kertoivat meille ”normaaleille” ihmisille (kuten ihastuttava kööpenhaminalainen Anna Nyboe lipsautti), miten yrityksiä perustetaan oikeasti lean-ajatteluun perustuen, ja kuinka omasta henkilökohtaisesta, korkeammasta tavoitteesta voidaan luoda bisnestä. Se vaatii ainoastaan rohkeutta ja uusien sosiaalisten keinojen hyödyntämistä.

Arnold Schwarzeneggerin tavoitteet menestyä ovat olleet yhtä isoja kuin hänen hauiksensa – eli valtavat. Hänen puheensa sai hymyn huulille, mutta myös kunnioituksen nousemaan: tämä kaveri on tehnyt todellakin muutakin kuin käynyt vain puntilla. Arska ei suosi sitten tippakaan Plan B-ajattelua, sillä Plan A pitää aina toimia. Tavoitteet ja unelmat tulevat aina olla korkealla (ei kiitos sivuosalle, kyllä kiitos pääroolille; ei kiitos kunnallisvaltuustolle, kyllä kiitos kuvernöörin paikalle), sillä huipulla on tilaa – keskinkertaisuuteen on paljon pyrkijöitä.

”I don’t fear anything, because I know that I can’t fall as far as a ground.” – Arnold Schwarzenegger

Arnold-Schwarzenegger-Advices

 

Soulaima Gourani pikakelasi mielestäni vähän liiankin nopeasti menestyksensä opit. Hieman samaan tapaan kuin Iso-Arska, myöskään Soulaime ei kannattanut Plan B-ajattelua. Meiltä Skandinaviassa hänen mukaansa puuttuu menestyksen nälkä, sillä meillä on aina turvaverkosto takana, johon kaatua.

”Money can destroy purpose of your company. The more contented people are, the less innovative they become.” – Soulaima Gourain

Myös Soulaima puhui merkityksellisen kulttuurin rakentamisesta yrityksessä sekä asiakkaiden että työntekijöiden kannalta. Se, että työntekijä kokee merkityksellisyyttä omassa elämässään ja omassa työssään, aiheuttaa sen, että hän on ylpeä työstään. Asiakas on valmiimpi ostamaan myyjältä, joka on ylpeä työstään, koska hän haluaa tehdä oikean valinnan. Jos työntekijä ei usko omaan työhönsä, miksi asiakkaankaan pitäisi? Liian usein unohdetaan, että olemme emotionaalisesti älykkäämpiä olentoja kuin, mitä me kuvittelemmekaan.

Tony Fernandes luo Air Asia-lentoyhtiössään emotionaalisesti älykkään ilmapiirin panostamalla työntekijöihin. Silloin, kun työntekijät ovat onnellisia, myös asiakkaat ovat onnellisia. Tämä toteutuu muun muassa Air Asialla sen avulla, että hän johtajana pyrkii poistamaan etäisyyden henkilökunnan ja johdon välillä. Isossa organisaatiossa jokainen pystyy vaikkapa ”whatsuppaan” Tonyn kanssa. Tony ei luonut etäisyyttä myöskään yleisön kanssa, vaan hän kertoi vitsikkäästi naureskellen edellisillan kossu-kokemuksestaan tehden näin itsestään ”vain hauskan hepun, joka tuli rupattelemaan teidän kanssa”  – vaikkakin tämä heppu omistaa lentoyhtiön, jalkapallojoukkueen ja formulatallin… Luulen, että uskoisin hänen alaisuudessaan yrityksen menestykseen ja omaan menestykseeni enemmän, kuin etäiseksi jääneiden Matti Alahuhdan tai Sir Alex Fergussonin kanssa – vaikka kummankaan menestystä omalla sarallaan ei voi kieltää.

Täytyy myöntää, että paljon odottamastani Sir Alex Fergussonista mieleeni jäi lähinnä hänen sympaattisesti skottilaisesti äännetty players-sana. Ehkäpä syy oli minussa. Sen verran alkoi viimeisen puhujan aikana silmä painamaan edellisillan verkostoitumisen jälkeen. Toinen vieraana olleista aatelisista, Sir Ken Robinson, noudatti samaa linjaa Tony Fernandesin kanssa: huumori on se, joka toimii. Ja se toimi, vaikka omat muistiinpanot jäivätkin ohueksi. Koko seminaarin isoimman vaikutuksen tosin teki hänen laskelmansa siitä, kuinka moni ihminen voi elää maapallolla siten, että maapallon kantokyky jaksaa. Se oli karua kuultavaa… Samoilla linjoilla oli ekonomisti Dambisa Moyo: Menestyminen on mahdollista, mikäli meidän poliitikkomme ja me itse olemme valmiita ottamaan vastuuta tulevaisuudestamme.

sirkenrobinson_karollaonasiaa

” We will need four other planets.” – Sir Ken Robinson

Jos summaa yhteen kahden päivän annin, olemme liikkuneet menestyksen lähteillä niin yksilötasolta makrotasolle asti. Menestyminen lähtee omasta henkilökohtaisesta, epäitsekkäästä tavoitteen asettamisesta ja uskalluksesta unelmoida, josta se hyvien johtajien avulla leviää yhteiseksi missioksi työyhteisön, valtion ja jopa globaalilla tasolla. Sir Ken Robinsonia lainatakseni: ”Elämä on täynnä kaaosta, satunnaisuutta ja mahdollisuuksia. Sen vuoksi meillä on mahdollisuus löytää ratkaisu myös ihmisten parempaan tulevaisuuteen.”

Kiitos seminaarikanssakumppaneilleni!

Karoliina Lehtonen on yrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija. Hänen intohimonsa on auttaa yrityksiä kehittämään heidän kilpailukykyään kansainvälisillä markkinoilla. Hänellä ei ole karvahattua tai silmälaseja, vaikka niin moni luuleekin.

2 kommenttia:

Karoliina, hyvä kiteytys! Oli mielenkiintoista verrata omia muistiinpanoja sinun postaukseesi ja painotukseen eri esiintyjien annin reflektoinnissa. Samat aiheet olivat uponneet ja myös samat aiheet ohitettu kevyemmin. En tosin muista, mitä touhusin sillä välin, kun Jim Collins selvitti, miksi yritykset kaatuvat. Tuo oli mennyt sujuvasti ohi ;).

Kiitos Maria! Mielestäni tämän vuoden anti jäi hieman ohuemmaksi, eikä se ollut samaan tapaan yhdenmukaista kuin viime vuonna. Johtuu ehkä teemasta, jota jokainen puhuja käsitteli niin omasta näkökulmasta käsin, ettei syvenevää vaikutusta saatu aikaan. Ehkä ensi vuoden teemasta saa enemmän irti, kun puhujatkin on jaoteltu näkökulmansa mukaan selkeämmin kuin aikaisemmin: http://www.nbforum.com/nbf2015/

Jim Collins 5 syytä, miksi yritykset epäonnistuvat, käytiin läpi aamupäivän VIP-sessiossa. Sen missaaminen ei siis johtunut sun kuuntelutaidoista! :)

t. Karoliina