jäbäleisson_karollaonasiaa

Mainostoimisto pk-yrityksen yhteistyökumppanina

Onko mainostoimistojen palvelut tarkoitettu vain isoille yrityksille? Mitä voin heiltä saada? Mistä tiedän valita oikean kumppanin? Tämä kirjoitus on tarkoitettu sinulle aloittava yrittäjä. Siis juuri sinulle, joka olet perustamassa uuden pienyrityksen tai yrität yksin.

Olin viime viikolla puhumassa alkaville yrittäjille siitä, mitä mainostoimistoilla on tarjottavana pk-yrittäjille. Päätin jakaa osan esityksestäni myös täällä blogissani, sillä innokkailla uusilla yrittäjillä oli paljon hyviä kysymyksiä.

Juotteko päivisin viskiä ja suunnittelette turhanpäiväisiä mainosjinglejä?

madmen_karollaonasiaa

Mad Men on ihana sarja, mutta ikävä kyllä päivät, jolloin pienessä päivähiprakassa suunniteltiin mainoksiin tarttuvia mainosjinglejä ovat menneet aika päiviä sitten.

Parhaimmillaan mainostoimiston rooli on myynnin kasvattamisessa ja myynnin tukemisessa esimerkiksi liidikampanjan ja myyntimateriaalien muodossa. Mainostoimisto voi auttaa oikeiden asiakkaiden tunnistamisessa ja tavoittamisessa. Edellisten lisäksi muita tärkeitä mainostoimiston rooleja voi olla esimerkiksi ydinosaamisen kirkastaminen ja kilpailuetujen terävöittäminen sekä erottuvuuden luomisessa, mikäli tuotteella tai palvelulla on paljon kilpailua ja erottuvuustekijät ovat pieniä.

differentiated_erottuminen_karoliinalehtonen

Mainostoimistolta pitää vaatia luovuutta ja uusia ratkaisuja. Heillä on ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä eri toimialojen parhaimmat käytännöt ja yhdistellä niitä yhteen. Lisäksi heidän pitäisi olla tottunut nopeaan luovaan ideointiin ja ratkaisujen hakuun. Aidossa mainostoimistokumppanuudessa mainostoimisto ehdottaa aktiivisesti sinulle uusia ideoita ja tapoja saada yrityksesi menestymään.

Onko mainostoimistoissa eroja?

Toimistot voidaan jakaa kolmeen eri tasoon: strateginen, operatiivinen ja toteutustasolla liikkuvat toimijat.

strategiatasot_mainostoimistot_karollaonasiaa_karoliinalehtonen

Tulee muistaa, että toteutustasolla toimivat toimistot eivät aina pysty (osaaminen ei riitä)  strategiseen suunnittelua tai he eivät halua myydä strategista suunnittelua (kate otetaan tuotannollisesta työstä). Tilanne on sama myös toisin päin.

Yleensä ajatellaan, että strategisen tason toimistot ovat tarkoitettu ainoastaan isoille yrityksille ja brändeille, mutta tämä ei ole mielestäni enää niin. Ohjelmat ja järjestelmät ovat kehittyneet niin paljon viimeisten vuosien aikana, että esimerkiksi yksinkertaisten esittelyweb-sivujen toteuttaminen on helppoa ilman mainostoimistoa – ilman, että sinun tarvitsee osata koodata pätkääkään (kts. esim.Winx, About.me). Myös logon suunnittelun voi kilpailuttaa suunnittelijoille, jotka antavat verkossa puoli-ilmaiseksi ideoitaan (DesignCrowd).

Jos alkuvaiheessa markkinointibudjetti on tiukassa, kannattaa perustyökalut kasata mahdollisimman edullisesti kasaan ja keskittyä siihen, että asiantuntijoilta saa mahdollisimman paljon ideoita liiketoiminnan kasvattamiseen ja kehittämiseen.

Mistä tietää, että mainostoimisto on myös strategisesti tai operatiivisesti pätevä?

Kysy toimistoltasi, mitä toimenpiteitä he ehdottavat yrityksesi myynnin kasvattamiseksi. Mikäli vastaus tyydyttää sinua ja ajatukset ovat toteutuskelpoisia, olet löytänyt itsellesi hyvän kumppanin.

Mistä sitten kannattaa maksaa mainostoimistolle?

Aina kannattaa maksaa ideoista ja ajatuksista, jotka saavat yrityksesi bisneksen kasvamaan ja edistävät myyntiä. Olemme esimerkiksi suunnitelleet alkavalle yrittäjälle web-sivujen tekstit ja lisänneet sivujen kaupallisuutta sen jälkeen, kun yrittäjä oli tehnyt itse sivut kotisivukoneella. Kauniit sivut, joista kukaan ei tiedä, mitä yritys tarjoaa tai mitä kautta tuotteita voi ostaa, eivät tee ketään muuta kuin ehkä mainostoimiston tilipäivänä iloiseksi. Tärkeämpää on, että perustoimivilla sivuilla ihmiset ohjataan toimimaan halutulla tapaa (ostamaan, tekemään tarjouspyynnön, lukemaan lisää).

Mitä ainakin pitää tehdä?

Alkavan yrittäjän ns. Starttipakettiin kuuluu perusasiat: Logo ja yrityksen ilme, käyntikortti, ppt-pohja, tarjouspohja ja web-sivut. Tiedon levittämisen välineinä Google-markkinointi, LinkedIn, Facebook (oman mielenkiinnon ja bisneksen mukaan myös muita kanavia) sekä oma jalkatyö ja verkostoituminen. Näistä siis kannattaa aloittaa.

Onko käyntikortti ihan out?

Käyntikortti ei ole out, vaan se on yksi helpommista ja edullisimmista markkinointivälineistä. Käyntikortti on helppo sujauttaa tapaamalleen henkilölleen keskustelun lomassa. Muistijäljen ihmiseen teet omalla persoonallasi – kauppaa verkostoitumisesi ja kontaktiesi kautta.

Pärjääkö, jos on hyvät web-sivut?

Web-sivut ovat ehdoton edellytys, mutta muista myös näkyvyys hakukoneissa. Web-sivut ilman kunnollista näkyvyyttä on sama kuin, että sinulla olisi kivijalkakauppa, mutta et kertoisi kenellekään sen osoitetta (tai pitäisit kaupan ovet lukittuna).

Google-markkinoinnin vaikutus yrityksen kassavirtaan voi olla huomattavakin riippuen toiminnastasi. Äidilläni on yhden naisen yritys. Hän soitti minulle ja ihmetteli, miksi puhelin ei soi ja kauppa käy. Huomasimme, että hänen Google-mainontansa oli jostain syystä katkennut. Polkaisimme sen uudelleen käyntiin ja puhelin taas soi. Eli mainoksen vaikutus oli hänen tapauksessaan välitön. Muista erottuvuus myös tässäkin. Älä kirjoita samanlaista tekstiä kuin kaikilla muilla, vaan mieti, ketä haluat asiakkaaksesi ja kohdista tekstisi heille.

Googlemarkkinointi_karoliinalehtonen

Web-sivujen kannattaa olla rakennettu julkaisujärjestelmän päälle (ks. esim. WordPress), että pääset itse päivittämään sivuston sisältöä. Yrityksen ensimmäisen toimintavuoden aikana näet, mitä asioita ihmiset oikeasti haluavat ostaa ja mitä sinun kannattaa tarjota. Mikäli et pysty itse muuttamaan palveluiden kuvauksia tai lisätä lisää tuotteita sivuillesi tämän luonnollisen kehittymisen myötä, olet maksanut turhasta.

Alkavan yrittäjän tulee pohtia, millaisen kumppanin hän haluaa. Mitä minä itse haluan tehdä? Mitä asioita minä itse haluan ymmärtää markkinoinnista? Kaiken voi tehdä itse, jos on vain aikaa. Muista kuitenkin, että myös omalla työlläsi on arvo. Jos joku muu tekee asian nopeammin ja paremmin tuloksin, hyödynnä ihmeessä sitä mahdollisuutta.

Karoliina Lehtonen on yrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija. Hänen intohimonsa on auttaa yrityksiä kehittämään heidän kilpailukykyään kansainvälisillä markkinoilla. Hänellä ei ole karvahattua tai silmälaseja, vaikka niin moni luuleekin.