Ja alussa oli nimi – Miten nimi annetaan yritykselle?

Olen keskustellut eri kulttuureista tulevien ystävieni kanssa siitä, miten outoa on, että Suomessa lapsen nimi pidetään läheisiltäkin salassa siihen asti, kunnes pappi lausuu tarkoin varjellun salaisuuden silmiään rakastavasti pyörittelevien sukulaisten edessä.

Esimerkiksi Meksikossa ja Argentiinassa lapsella on nimi jo heti ensimmäisistä kuukausista lähtien ja sitä käytetään kaikkien kuullen jo ennen lapsen syntymää. Näin vauva on jo sikiövaiheessa ”oikea” ihminen ja yhteisön jäsen.

Nimi on hyvin tärkeä juttu niin ihmisen, tuotteen, yrityksen kuin blogin synnyssä. Toiset yrittäjät ovat olleet jo 5-vuoden ikäisestä varmoja, että jos heillä on joskus yritys, sen nimi on ehdottomasti ”Ullan Unelmat”. Yrityksen nimikirjaimet ovat jo ennen ensimmäistä palveluideaakaan kirjailtu ristipistotöinä tyynyliinaan ja käyntikortit tilattu norsunluukartongille. Toisaalta olen istunut startup-yrittäjän vieressä, joka oli melkein valmis kaatamaan erittäin hyvän bisnesidean vain sen takia, että kaikki mahdolliset mielikuvat ja unelmat yhdistävää yrityksen nimeä ei alkanut löytymään.

Usein nimenannossa suurin ongelma on se, että nimeen ladataan liikaa toiveita, odotuksia ja mielikuvia, joita yritys ei ole perustamisvaiheessa vielä tehnyt konkreettiseksi. Sama juttu on logon kanssa. Kun olen kysynyt maailman hienointa logoa asiakkailtani, olen usein saanut vastaukseksi Google. Google nähdään innovatiivisena, edelläkävijänä ja modernina. Mutta, jos irrottaa Googlen logon asiayhteydestään, huomaa, että eihän se nyt niin ihmeellinen olekaan.

Nimen luomisessa on tärkeää, että keskittyy kerralla yhteen asiaan. Voit kuvata yrityksesi toimintatapaa (Hämeen Laaturemontti), juuria (Nokian Renkaat), palvelua/tuotetta (Rovio Entertainment), ismiä (Greenship Logistics) tai huumorintajua (Kaalimato). Mutta harvoin voit tehdä näitä kaikkea samalla kertaa. Äläkä missään tapauksessa anna yrityksellesi nimeksi sukunimeäsi, mikäli sukunimesi ei menee samaan kastiin kuin Fazer, Finlayson tai Paulig. Insinööritoimisto Järvinen Oy ei ikävä kyllä jää kovinkaan monen ihmisen mieleen.

Välillä näkee yrityksen nimiä, jotka tuntuvat olevan roiskaistu sen enempää ajattelematta. Samoin kuin vanhemmilla välillä tippuu pallo nimenantovaiheessa. Silloin lopputulokseksi tulee nimiä, kuten Unelma Sirpa-Leena tai Markus Tapani Käki. Hyvään nimeen liittyy aina jokin tarina tai oivallus.

Yhä enemmän niin yritysten kuin tuotteiden nimeä on alkanut määrittämään se, löytyykö nimelle vapaa webdomain. Tämä, jos mikä kertoo webin jumalallisesta roolista tämänpäivän markkinoinnissa.

Olen kauan odottanut, että tapaisin Suvi-nimisen henkilön, jolla olisi Turun saaristossa majoituspalveluita tarjoava yrityksen alku. Minulla olisi hänelle jo valmiiksi hyvä nimi: Suvilla. Sillä nimellä olisi kiva vastata puhelimeenkin.

Tämän blogin nimenantamisesta voit lukea täältä.

Karoliina Lehtonen on yrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija. Hänen intohimonsa on auttaa yrityksiä kehittämään heidän kilpailukykyään kansainvälisillä markkinoilla. Hänellä ei ole karvahattua tai silmälaseja, vaikka niin moni luuleekin.

1 kommentti: