bloggaaminen_karoliinalehtonen

Blogin kirjoittamisesta kantapään kautta eli miten pitää blogia aktiivisena kiireestä huolimatta?

Se on syksy taas. Blogini on palannut pitkältä ”kesätauolta”. Eräs ihminen sanoi, että turhaan sitä blogiasi enää elvyttelet. Se oli siinä. Blogit eivät taukoile.

Itse olen eri mieltä. Blogin kirjoittaminen kannattaa aina. Blogin kirjoittaminen ei tosin kannata silloin, kun sitä tehdään pakosta. On pakko pitää yritysblogia, sillä se on muotia; sillä sen sanotaan vaikuttavan positiivisesta ihmisten mielikuvaan yrityksestäni; sillä, kaikki haluavat tehdä kauppaa kanssamme, kun meillä on se blogi. Blogin kirjoittaminen kannattaa silloin, kun itse koet saavasi siitä jotain.

Rakastan omaa blogiani, mutta Radikalissa normaalin päivittäisen työn lisäksi suorittamani rekrytoinnit imivät ylimääräiset mehut. Moni haluaisi kirjoittaa blogia, mutta miten pitää blogia aktiivisena kiireestä huolimatta?

Tässä on muutama asia, jonka olen oppinut blogin kirjoittamisen hankaluudesta kantapään kautta:

  1. Kirjoita juttuja tarpeeksi paljon valmiiksi odottamaan julkaisua, mutta muista jättää tilaa inspiraatiolle ja mahdollisuudelle kommentoida päivän polttavia keskusteluita.
  2. Kun olet kirjoittanut tarpeeksi paljon juttuja valmiiksi, julkaise ne huolimatta halustasi sensuroida niitä, koska pidät niitä blogin nykyiseen tasoon verrattuna liian huonoina.
  3. Älä pohdi liika hakukonenäkyvyyttä, sillä se kadottaa oman äänesi. Otin huomaamattani myös omaan henkilökohtaiseen blogiini saman asenteen, millä vedän asiakkaidemme yritysblogeja. Aloin huolehtimaan ainoastaan siitä, kuinka monta kertaa tietyt sanat toistuvat myös omissa kirjoituksissani. Mielestäni juttuni alkoivat olla tylsiä, ei yhtään minun tyylisiäni.
  4. Älä myöskään tuijota Googlen statistiikka sivuilla kävijöistä. Jos sivuilla käy paljon lukijoita, sinulle iskee rimakauhu (Näin kävi minulle: ”Kääk! Näin monta lukijaa! Minun täytyy keksiä jotain todella hyvää sisältöä, koska he jaksavat vaivautua lukemaan juttujani.” Tämän ajatteluni tuloksena en saanut aikaan kuin järkyttävän ison “kirjoittajan blokin”, kun yritin ylittää itseni fiksuudessani). Toisaalta lukijoiden vähyys saattaa harmittaa suotta, kun vaikka vasta hakee omaa kirjoittajan persoonaansa.
  5. Jatka, vaikka olisit jo lopettanut kirjoittamisen. Ainoastaan hanskat kehään heittänyt on oikeasti lopettanut.
  6. Muista, että toista kertaa et saa mahdollisuutta. Silloin kannattaa aloittaa blogi toisella nimellä.

Katsotaan, miten minulle käy!

Karoliina Lehtonen on yrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija. Hänen intohimonsa on auttaa yrityksiä kehittämään heidän kilpailukykyään kansainvälisillä markkinoilla. Hänellä ei ole karvahattua tai silmälaseja, vaikka niin moni luuleekin.

6 kommenttia:

Hahaa! :D Kiitos! Tässä erässä ei haittaa vaikka nenäkin murtuisi.

Erinomainen kirjoitus. Puit erinomaisesti sanoiksi sen, mitä on itsekin tullut oman blogin osalta mietittyä. Joskus sitä asettaa itselleen paineita, että ”pitäisi kirjoittaa”, toisinaan taas osaa asettaa asian mittakaavaan suhteessa muuhun elämään eli kyseessä on vain blogi. Oikeasti kukaan ei kysele perään, jos joskus ei kirjoita blogia, vaikka sitten kuukauteen.

Blogin kirjoittamisessa kannattaa olla mielestäni itsekäs. Omaa blogia kirjoittaa vain omista lähtökohdistaan, silloin kun huvittaa ja silloin kun on asiaa. Kaikki muu on toissijaista, tai jopa turhaa. Jos blogi jotain lukijaa hyödyttää niin kiva juttu, mutta ”asiakaslähtöisyys” ei mielestäni tässä lajissa toimi.

Olisi hyvä oppia tekemään pieniä blogitekstejä, koska niistä lopulta syntyy usein parhaita. Jättää siis ”täydellisen romaanin kirjoittamisen” tavoite blogissa, koska se ei ole blogin tarkoitus. Itse sorrun siihen liian usein.

Valitettavasti 90% blogeista – varsinkin yritysblogeista – on mielestäni roskaa. Jos ei ole asiaa – oli se sitten tarinoita tai substanssia – ja tarkoitusta kirjoittamisella, ei sellaista blogia kannattaisi pitää. Hyvät ovat toki hyviä.

Karolla on asiaa on ollut – ja on – hyvä blogi, onneksi se siis elää ja voi hyvin!

Tervetuloa takaisin kesätauolta! Postauksesi ovat kivaa luettavaa. Aitoutesi paistaa tänne saakka!

Kiitos Tero! Olen samaa mieltä kanssasi yritysblogeista. Yritysblogeista tulee liian usein tylsiä, koska niitä kirjoitetaan yrityksen näkökulmasta, ei omasta näkökulmasta. Harvassa yritysblogissa uskalletaan ottaa kärkevästi kantaa tai käyttää huumoria, ettei vain suututeta ketään. Ne ovat persoonattomia. Blogien suurin anti ja se, miksi ne ovat olemassa, on mielestäni se, että ihmiset saavat tuoda omat ajatuksensa ja persoonansa niissä julki.

Kiitos myös Maria! Kiva kuulla. Olen sitä mieltä, että aitous kannattaa. Teeskentely kuluttaa ihan hirveästi energiaa ja aivan suotta! :)